Metaplay, Prague - Tokyo (czech part)
Jan Poupě - SolarisDobrý den, s přáním všeho nejlepšího v novém roce Vám připomínáme besedu s Janem Poupětem, laureátem 7. Ceny kritiky za mladou malbu, v jeho výstavě Solaris, v úterý 20. 1. 2015 od 16 hodin v Galerii kritiků, pražský Palác Adria. Zároveň sdělujeme, že výstava je prodloužena do neděle 25. 1. 2015.
Těšíme se na Vás,
Galerie kritiků, Palác Adria
Za podporu k výstavě děkujeme společnosti Pražská energetika a.s. www.pre.cz
Solaris TZ - O hranicích poznání a možnostech vzletu Jeden z vystavených obrazů laureáta 7. Ceny kritiky za mladou malbu, Jana Poupěte, má panoramatický vzhled objemného ledovce a nazývá se Solaris. Je připomínkou nejen slavné literární předlohy sci-fi Stanislawa Lema, ale i nedávného pobytu umělce na Islandu, jehož krajinu vytvářejí stopy mnohaleté činnosti ledovců. Solaris je zase fiktivní planeta velikosti Země, takřka celá pokrytá oceánem gelové hmoty. Je to kosmický ostrov nám neznámé formy vědomí, schopné zhmotňovat i lidské myšlenky. V Solaris je oceán organickou hmotou či formou života, s níž se lidé marně snažili komunikovat a narazili na hranici svého poznání. Procesualita poznávání je Umělec se umí vyrovnat i s hranicemi možností poznávání, pomocí své představivosti a touhy po vzletu. Letadlo je pro něj strojem, jehož pomocí lze posouvat hranice poznávání. Může se stát i pomůckou vědní disciplíny, zvané dnes solaristika, jejíž prostřednictvím můžeme lépe pochopit děje, vysvětlující změny hmotného základu georeliéfních tvarů. Je to zároveň cesta k sebe
Vlasta Čiháková Noshiro
Metaplay, Praha - Tokyo (česká část)Metaplay, Praha - Tokyo
Výstava pod názvem Metaplay se konala poprvé v pražské Galerii kritiků na podzim roku 2012 v rámci kontextu soutěže 5. Ceny kritiky za mladou malbu. Pak bylo rozhodnuto konfrontovat ji s mladou americkou malbou se shodným zaměřením na abstrakci a její dnešní pojetí. Pod názvem Metaplay, Praha - New York proběhla v létě 2014 v Praze společná výstava čtyř českých a čtyř amerických umělců, jež se inspirují vývojem malby od abstraktního expresionismu 50.let minulého století a současným stavem vizuální reality, s pokračováním v Českém centru v New Yorku. Souběžně byla projednána konfrontace s okruhem japonských umělců, s nímž Galerie kritiků spolupracovala již v minulých letech ( reciproční výstavy The Vision v roce Název Metaplay je přejatý ze světa virtuální reality, zavedený v 70. letech v USA Myronem Kruegerem jako výraz pro videoplace, později užívaný pro počítačové hry. Znamená hru uvnitř hry, příběh uvnitř příběhu, ve smyslu používání metadat, tedy sekundárních informací určitého postupu či konceptu z dějin umění, designu, reklamy, fotografie nebo virtuální reality. Pro výstavu je citován metaforicky, jakožto koncept vyjádření společného jazyka dnešní abstraktní malby, založené na principu apropriace a dekonstrukce ve vztahu k nové konfiguraci. Kombinuje i různá média vyjádření ve smyslu intermediality s důrazem na interakční komunikaci s divákem. Výstava má velký význam pro dialog ve vývoji současné malby, vyjadřující se v různém prostředí společným jazykem.
Galerie kritiků Austrian design = surprisingly ingeniousMETAPLAYVýstava je prodloužena do 21.9. 2014
Metaplay, Praha – New York
Galerie kritiků, Palác Adria v Praze, 20. 8. – 14. 9. 2014 České centrum v New Yorku, 10. 12. 2014 – 30. 1. 2015
Název výstavy Metaplay náleží světu virtuální reality. Byl zaveden Myronem Kruegerem na počátku 70. let v rámci konceptu videoplace, později byl používán na počítačové hry. Pro výstavu maleb abstraktního zaměření, jež se konala poprvé v Galerii kritiků v roce 2012 byl použit jako metafora pro hru uvnitř hry, story uvnitř story, jak zní jeho původní význam. Z koncepčního hlediska byl podstatný - zdůrazňoval princip apropriace, tedy přivlastnění určitého metodického postupu či koncepce z dějin umění, anebo výseče vizuální reality. Upozorňoval také na zánik uzavřených myšlenkových systémů v umění a jejich aktualizovanou dekonstrukci. Zahrnoval i možnost propojení technik ve smyslu intermediality a důraz na interakční komunikaci s divákem. Výstava Metaplay byla podnětná natolik, že se zrodila úvaha o názorové konfrontaci se zahraničím. Ve spolupráci s galerií Anita Shapolsky (AS Art Foundation) v New Yorku byli pozváni čtyři mladí američtí umělci, jež si názorově konvenují s výběrem českých autorů. Vytvářejí se čtyřmi českými umělci pozoruhodný konfrontační soubor, zabývající se různými možnostmi abstraktního vyjádření. Zatímco společným jmenovatelem českých umělců – Jana Bernartová, Patricie Fexová, Josef Mladějovský a Evžen Šimera je analytický přístup ke koncepcím malby v dějinách umění, s přihlédnutím k jejímu metodologickému a technickému výrazu, americké autory - Liz Ainslie, Nils Folke Anderson, Mark Masyga, Ryan Russo spojuje kromě vědomí domácích tradic abstrakcionismu i zájem o vizuální realitu společnosti, s čerpáním motivů z informatiky, designu a architektury. Galerie Anita Shapolsky je od roku 1982 profilována na vývoj americké malby od dob abstraktního expresionismu po dnešní mladou generaci. Výstava Metaplay, Praha – New York v Českém centrum New York se koná v koncepční spolupráci kurátorky Galerie kritiků Vlasty Čihákové Noshiro s Petrou Valentovou, jež je sama výkonnou umělkyní a provedla výběr amerických autorů a děl.
Galerie kritiků, Palác Adria
Vernisáž 20.8. 2014 Kurátorky: Vlasta Čiháková - Noshiro a Petra Valentová Foto: Josef Spurný Evžen Šimera, Liz Ainslie a Petra Valentová Liz Anslie, Evžen Šimera a Jana Bernartová Liz Ainslie a Petra Valentová Evžen šimera Jana Bernartová
Dobrý den, zveme Vás srdečně na komentovanou prohlídku výběrové benefiční
Vernisáž 15.7. 2014 OSTEN - DARKO MARKOVIC § AWARDS ARTISTS of the World GalleryVernisáž 17. 6. 2014
SHIBORI - Vlákno a prostorSrdečně Vás zveme ke komentované prohlídce výstavy SHIBORI – Vlákno a prostor, spojené s promítáním a výkladem V. Čihákové Noshiro o vztahu k japonské malbě do Galerie kritiků v Adrii, ve středu 11.6.2014 v 16 hodin. Výstava končí v neděli 15.6.2014.
Těšíme se na Vás,
Galerie kritiků, Palác Adria
Výstava SHIBORI – VLÁKNO A PROSTOR je přehlídkou současné japonské tvorby, jež pracuje s textilním vlá Batika je starou technikou původního barevného zdobení hedvábí v Asii, jejíž podstata spočívá ve vykrývání míst při barvení látky, jimiž se vytvářejí původní vzory v barevně tónované ploše. SHIBORI je jednou z originálních batikovacích technik a její jedinečné jemné vzory vznikají skládáním, mačkáním, stáčením, uzlováním, kroucením, šitím či svazováním podkladové látky do pravidelných organických nebo geometrických tvarů. Podle způsobu vzorování ve vazbě na charakter podkladové látky má shibori svou metodologickou typologii. První práce shibori se objevily v Japonsku už v 8. století, avšak k oživení produkce došlo ve 20. století, kdy se začalo pracovat i s konopím a barví se nejen indigem, ale i jinými rostlinnými výtažky, v souvislosti se zavedením džínoviny dokonce syntetickými barvivy. I rejstřík podkladových tkanin se rozšířil, kromě hedvábí se pracuje s organdy, vlnou, gázou, ručně vyráběným papírem, polyesterem apod. Vzhledem k unikátnímu charakteru výstavy je plánována v Galerii kritiků dne 17. 5 od 11 do 13 hodin přednáška japonských umělců s filmovým promítáním.
Galerie kritiků, Palác Adria
Prof. Kaei Hayakawa ------------------------- Shibori je považováno za úplně nejstarší techniku dekorování látek barvením. Kolébkou této technologie Indie, setkáme se s ní však téměř všude na světě. Kromě Indie má svou hlubokou tradici v Jižní Americe, zejména v Peru, kde byla součástí kultury Nasků a Inků, a také v různých částech Afriky, v Číně a Japonsku. V Japonsku prošla dlouhým vývojem, který lze shrnout následovně: Byla dovezena z Číny před sedmi sty lety, v historickém období zvaném Nara. Svého velkého rozmachu dosáhla po roce 1500, v druhé polovině období nazývaném Muromači. Užívalo se jí k výrobě kimon s dekorováním pomocí různých barviv a čínské tuše, jež pod názvem „cudži no hana“ vytvářelo specificky tónované, stínované či gradované obrazové vzory. V tomto období také vrcholil proces vývoje japonských kimon, jež s pomocí technik shibori dosáhly velice jemné elegance. Po roce 1600 následuje období Edo, v němž po více než 280 let vládli šógunové a vojenská šlechta samurajů. Je to období bez válek, vyznačující se poklidným vývojem měšťanské kultury. V oděvním průmyslu se postupně začíná používat bavlny. Vládnoucí třída sice dává přednost použití hedvábí k nejrůznějším účelům, avšak prostý lid používá především bavlnu nebo len. V tomto období také bavlna jako materiál pro shibori se ujímá především v oblasti Arimacu, jež je rodištěm profesora Hayakawy, a kde se tato technologie jako kulturní odvětví traduje a vyvíjí už přes 400 let. Období Edo končí v roce V roce 1992, před 22 lety, se v Arimacu konalo Mezinárodní symposium shibori (ISS), za účasti japonských umělců i zahraničních hostů, a ve svém závěru konstatovalo technologické specifikum shibori následovně: 1. při zvrásnění látky se vytvářejí během barvení různé tvary 2. proto při barvení vytvarované vzory také gradují 3. proti slunci je látka viděna jako transparetní V souhrnu těchto vlastností se shibori dá označit jako technologie barvení látek se záznamem tvaru.
Přednáška - profesor Kaei Hayakawa, 17.5. 2014 Abstrakt Real a Jan Svoboda
Vernisáž: 15.4. 2014
Abstraktní / Reálné V roce 2012 se sdružili v Berlíně tři umělci z Prahy, Berlína a Bernu do skupiny s tematickým názvem ABSTRACT REAL.
Il Mondo Bello - Krásnější svět - 13. 3. - 13. 4.Vernisáž - Foto: Josef SpurnýIl Mondo bello = Krásnější svět
Il Mondo bello = Krásnější svět (TZ)
Rozhodli jsme se uspořádat výstavu, která potěší. Umění mělo vždy mravní účinek povznesení ducha krásou. Zahrnovalo třeba kritiku nebo sarkastický humor, často i složité koncepty, ale krása tu nikdy nebyla přidanou hodnotou. Potěšilo v těžkých časech a vydávalo se v eticko-estetickém smyslu do ulic a veřejného prostoru. Koncem šedesátých let vzniklo hnutí Guerilla Art, partyzánského boje za zkrášlení města, krásnější svět. Mimo Guerilla Gardening (partyzánské zahradničení) se postupně prosadily i projevy street artu, tj. malování na domy a zdi pomocí šablon a sprejem v návaznosti na grafitti, dále instalace či lepení nálepek a psaní básní ve veřejných prostorách. Il Mondo bello znamená krásnější svět v pojetí malířů, kteří setrvávají u tradiční malby štětcem na plátně, avšak jejich inspirace vychází z mediálních zkušeností naší doby. „Globální umělec“ Jiří Votruba, fascinovaný ikonami a znaky masové spotřeby, reaguje cíleně na směšnost i přitažlivost reklamy. Michal Novotný (MICL) vytváří ironicky úsměvný a významově ambivalentní svět obrazů, v nichž mísí pečlivě vykreslenou vegetaci se sochařsky vyhlížejícími figurami prasat, krav, slonů, a lidí.. Tomáš Kobolka je profesí kameraman, ale maluje od svých útlých let a kříží jeden způsob vidění s druhým. Dita Štěpánová se vrátila ze zámoří a maluje pořád obrazy nadměrné velikosti se skrytými příběhy o vztazích lidí, jejich pocitech a zážitcích z přírodního světa. Martin Kreim se věnuje intimitě prostoru v budovách, bytech či kancelářích, Petra Ottkowski vyjadřuje spíše objektivní prostor situačních zátiší. Existuje mnohočetné „kdyby“ pro možnosti zachycení a vyjádření krásnějšího světa. Někteří provokatéři se kradou po setmění do ulic s pletacími jehlicemi v rukou, ve snaze vytrhnout své okolí ze zaběhlého stereotypu, druzí touží představovat si věci jinak a přetvářet je za cílem učinit svět krásnějším. Obojí je smysluplná hra, dělá svět dokonalejším.
Vlasta Čiháková Noshiro
7. ročník Ceny kritiky vyhrál Jan PoupěLetošním vítezem již sedmého ročníku Ceny kritiky za mladou malbu se stal Jan Poupě. Na druhém méstě se umístila Marta Fišerová a na místě třetím shodně Michal Drozen a Monika Žáková. Cenu sympatie diváků získala Martina Smutná. Beseda s Tomášem JetelouDobrý den, dovolujeme si pozvat všechny přátele a sympatizanty malířské tvorby Tomáše Jetely na posezení s autorem a kurátory výstavy Hollywood-Part III. ve čtvrtek 16. ledna v 16 hodin v Galerii kritiků v Adrii. Výstava končí v neděli 19. 1. 2014. Těšíme se na Vás,
Galerie kritiků, Adria Tomáš Jetela – Hollywood, Part III. (Galerie kritiků, Palác Adria, 19. 12. 2013 – 19. 1. 2014) Jetelova výstava v pražské Galerii kritiků navazuje na jeho dvě předchozí výstavy – Hollywood v Brně a Hollywood Part II. v Galerii k.art.on v Praze. Vycházejí z cyklu obrazů s názvem Zloději ptáků, založeného na traumatické zkušenosti autora s jeho fyzickým přepadením při pobytu v Londýně. Tato událost ho přiměla blíže se seznámit s „podsvětím“, zkoumáním protagonistů zločinu prostřednictvím starých černobílých fotografií, jež sloužily k převedení kriminálních případů do světa literatury nebo filmu. Ve spojení média malby a koláže jakožto ustáleného pojetí obrazového materiálu, ocenil autor v zobrazení krimi-postav filmovou estetiku střihu a složil ve svých obrazech upřímný hold i atmosféře klíčových okamžiků dramat „béčkových“ hororů, starých sci-fi filmů a undergroundových komiksů. Tyto obrazy jsou doplněny portréty filmových hvězd, do nichž se promítá hollywoodská aura „továrny na sny“, oscilující mezi obdivem a odporem k lesku komerčních mýtů. Jetelova malba navazuje na ironizující kontext prací Andyho Warhola i na expresionistické úsilí o vyjádření vnitřních pocitů např. u Francise Bacona, Chaima van Soutina nebo Vincenta van Gogha, charakterizované bravurní kresbou. Takto odkazy na Hollywood umožnily autorovi jedinečný sestup do vlastního podvědomí. Vlasta Čiháková Noshiro, kurátorka výstavy Vernisáž 19. 12. 2013, Foto: Josef Spurný |