KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA„Očima Hanse Christiana Andersena / Through the Eyes of Hans Christian Andersen“ Vladimír Kysela
Zveme Vás srdečně na zahájení výstavy obrazových fotografií Vladimíra Kysely, nazvané „Očima Hanse Christiana Andersena“, ve čtvrtek 21. prosince v 18 hodin (setkání s tiskem od 17 hodin) do Galerie kritiků. Monotematický soubor byl vytvořen převážně v dánských lokalitách a získal následující ocenění: 2.místo v MIFA – Moscow International Photo Awards 2017 v kategorich Book (Series Only)-Fine Art, Fine Art-Abstract, Fine Art-Special Effects a 3.místo v IPA - Los Angeles, International Photography Awards 2017, v kategoriích Book (Self-published - Fine Art).
21. 12. 2017 – 14. 1. 2018, Galerie kritiků, Palác Adria Cílem projektu bylo pochopit a následně vizuálně interpretovat Andersenův téměř mozaikovitý způsob vidění světa kolem nás. Andersen pocházel z velmi chudých poměrů, celá rodina žila a spala v jedné malé místnosti. Zážitky z dětství, umocněné v dospělosti složitostí jeho povahy s příklonem k homosexualitě, významným způsobem ovlivnily ladění příběhů a dodaly atmosféře dějů na temnotě, hloubce prožitku a citlivosti ke složitým lidským situacím. Při četbě Andersenových povídek a pohádek vnímáme jakoby roztržitý styl, který vzdáleně připomíná hudební improvizace scatterů. Jako bychom v ruce obraceli diamant s tisíci odrazivých plošek. Andersen začíná větu v jednom tématu a skončí v jiném, volně přeskakuje mezi přímou řečí a popisem a žene příběh dopředu, neustále vybízí k fantazijnímu představování si konkrétní scény. Je fascinující, jak jeho příběhy oscilují mezi pohádkovým příběhem pro děti, temným dramatem pro dospělé a lehkou féerií zahradní komedie. Mým záměrem nebylo vytvořit ilustrace k Andersenovým příběhům, přestože následně je lze takto identifikovat. Při práci na projektu jsem se snažil obout si Andersenovské boty a při snímání a následném post procesu interpretovat zvolenou scénu ve „scatting“ stylu tohoto velkého spisovatele. Co je ukryté, co je zjevné, co je dobré a co je špatné – vše v jednom víru…. Vypadá to jako pevná zem, ale vítr přichází ... Přežijeme? Co bude dál? Jednotlivé záběry byly foceny v Luhačovicích, Štramberku, Štiříně, Kodani, Odense, Helsingoru, Bisserupu. Zčásti jsem hledal emoce z vybraných Andersenových příběhů v krajině, zčásti šel po stopách adres, na nichž Andersen delší dobu pobýval a mohly na něho mít vliv. Velký dojem na mne udělal přístav Nyhavn v Kodani, kde Andersen posupně žil na třech různých adresách. Technicky jsem používal metody ICM & ME, mnohdy i kombinace záběrů z různých míst – v tomto aspektu lze oproti Máchovi vidět posun. Při post procesu byl pak důraz dán na posílení „scatting“ dojmu – zvýraznění dynamiky ve vybraném barevném spektru či kontrastech. Série fotografií získala: - 2.místo v MIFA – Moscow International Photo Awards 2017, v kategoriích “ Book (Series Only)-Fine Art”, „Fine Art-Abstract“, „Fine Art-Special Effects“ - 3.místo v IPA - Los Angeles, International Photography Awards 2017, v kategoriích “Book(Self-published): Fine Art“). Vladimír Kysela
Kurátorka / Curator: Vlasta Čiháková Noshiro
„Rozrušený svět / Disrupted World“ Tomáš Predka 28. 11. – 17. 12. 2017, Galerie kritiků, Palác Adria Tomáš Predka (1986) je laureátem 10. Ceny kritiky za mladou malbu 2017. Instalace jeho samostatné výstavy v Galerii kritiků záměrně využívá specifičnosti Paláce Adria. Prostor galerie je součástí fiktivního děje pádu parašutisty neznámého původu. Na místě zůstaly jen zhmotněné fragmenty jeho vědomí. Trosky drapérií. Tomáš Predka (1986) is a laureate of the 10th Prize for Young Painting 2017. Installation of his solo exhibition in Galerie kritiků deliberately exploits the specifics of the Palace Adria. The space of the gallery is part of a fictious plot of parachutist of unknown origin. Only the materialised fragments of his consciousness remained in place. Debris draperies.
Kurátorka / Curator: Vlasta Čiháková Noshiro tomaspredka.com
TISKOVÁ ZPRÁVA Rozrušený svět – Tomáš Predka Když se francouzský válečný pilot Antoine Saint-Exupéry zřítil za války se svým letadlem na saharskou poušť, objevil se u něj malý princ a chtěl nakreslit beránka. Antoine však uměl nakreslit jen něco jako klobouk, jak si pamatoval z dětství, což ve skutečnosti byl hroznýš, polykající slona. Malý princ se rozzlobil, chtěl nakreslit beránka. Tak mu pilot vykouzlil další dva beránky, jednoho nemocného, druhého zdravého, nakonec se však princovi nejvíc zalíbila krabice se dvěma otvory, jimiž mohl proudit vzduch k beránkovi, zavřenému uvnitř. Princ ho tam uviděl, stejně jako viděl slona v žaludku hroznýše, který vůbec nevypadal jako klobouk. „Teď je to dokonalé“, zakřičel radostně. V příběhu Malého prince hrálo hlavní roli disociované alter ego vypravěče, opírajícího se o čistou vizi dětských očí, krásu, jež nemá nic společného se světem rozumu dospělých. Disociační štěpení u pilota zavinil stres z vážné nehody, jež bez opravy rozlámaného stroje hrozila ztrátou jeho života. Co však je očím neviditelné, je důležité, správně vidíme jen svým srdcem, upozornila na konci jeho vyprávění moudrá liška, přítelkyně malého prince. Tomáš Predka (1986) nazval před rokem svou výstavu (s Davidem Postlem, Galerie NoD) „Muž, který se nebral příliš vážně“. Tento název volil pro malbu, fungující v materiálně inovativní podobě, spojením figurálních prvků a abstrakce, jako převyprávění osobních vzpomínek a typických znaků obrazu. Chápané jako extenze vědomě vyvolaného, vnitřního zrakového vjemu, představují jeho obrazy fragmenty vizuálního světa, v časomíře podvědomí, jako výraz proměny zrakového vnímání v lidské paměti. Jejich náměty označuje autor buď za osobní reakce na místa, která navštívil, nebo za inspiraci z nějaké banální práce, jako třeba z jeho zaměstnání ve skladu, kde manipulací věcí se stále něco rozbíjí. Obrazové znaky se staly signifikantními střepy vnějšího světa, jež autor řetězí, vzájemně propojuje či dává do souvislostí, jež by běžně nikdy nenastaly. Pro svou laureátskou výstavu 10. Ceny kritiky za mladou malbu 2017 vytvořil Predka v prostoru galerie obrazovou instalaci „in situ“ s názvem Rozrušený svět. Zdrojem inspirace nových děl byly jeho cesty za uměním v posledních dvou měsících, kdy zvláště při zářijové cestě do Španělska se ho dotýkal pocit omezování svobody. Ať už to byly médii sledované nepokoje či snahy o suverenitu Katalánska, zažíval pocit španělské revoluce a prožil si jakýsi fiktivní pád parašutisty mezi fikcí a realitou, dezinformací a pravdou. Jako tomu bývá ve filmu nebo v literatuře, a také v ději obrazů u Malého prince. Kompozici nepravdivých obrazů lze jen těžko oddělit od faktických událostí. V instalaci výstavy v Galerii kritiků autor záměrně použil specifika kulturní historie památkové budovy a pojal výstavní prostor jako fiktivní pád parašutisty z nebe na zem, z nadoblačných výšin do disociace alter ega. Na místě zůstaly jen zhmotněné fragmenty jeho vědomí. Trosky drapérií.
Vlasta Čiháková Noshiro
„Nahoře bez, dole taky / Topless, bottom, too“ Martin Velíšek 31. 10. – 26. 11. 2017, Galerie kritiků, Palác Adria
Koncept maleb Martina Velíška (1968) představuje pohled na svět kolem nás s vědomím jeho nedokonalosti, či spíše krásy, kterou tato nedokonalost generuje. Ideál nebo erotika totiž neleží ve středu autorova zájmu. Modelkami nejsou „modelky“, ale reálné postavy – s modřinami na těle, špinavými dlaněmi, pihami, brýlemi či plavkami. Výstava zahrnuje 10 hyperrealistických aktů v životní velikosti, doplněných o drobné objekty, kresby a fotografie.
The painting concept of Martin Velíšek (1968) represents a view on the world around us with the awareness of its imperfection, or rather the beauty this imperfection generates. Ideal or erotic does not lie in the center of the artist‘s interest. Models are not ‚models‘ but real characters - with bruises on the body, dirty palms, freckles, glass or swimsuits. The exhibition includs 10 hyperrealistic life size acts, completed with small objects, drawings and photos.
Kurátor / Curator: Prof. Miroslav Petříček, Ph.D.
ENERGETIKA PROSTORU
„Energetika prostoru / Energetics of space“ Dagmar Dost-Nolden a Patrick Roth 3. 10. – 29. 10. 2017, Galerie kritiků, Palác Adria Práce české malířky a sochařky žijící v Německu jsou převážně instalacemi „in situ“, podložené jak prostorovým konceptem, tak expresívním zpracováním materiálu. Autorku zajímá dynamická energie vyjádřená mnohostí proměnlivých forem materiálů různého typu v obrazech i prostorové instalaci, konstruování prostorového tvaru a práce se světlem. Význam děl Patrika Rotha, německého skláře, vyplývá ze souhry vlastností materiálu a jeho tvarových prvků, s důrazem na haptický prožitek díla. The works of Czech painter and sculptor living in Germany are mainly „in situ“ installations, based both on spatial concept and the expressive processing of the material. The artist is interessed in the dynamic energy expressed by many different forms of various materials in paintings and spatial installations, constructing a spatial shape and working with light. The meaning of works of German glass sculptor Patrick Roth follows from the harmony of material properties and its shape elements, with emphasis on the haptic experience of the work.
Kurátorka / Curator: Vlasta Čiháková Noshiro
KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA Srdečně Vás zveme na komentovanou prohlídku výstavy Luďka Rathouského "Evangelium postprady" ve středu 27.9. od 17 hodin do Galerie kritiků v paláci Adria. Těšíme se na Vás!
Luděk Rathouský 12. 9. – 1. 10. 2017, Galerie kritiků, Palác Adria
Termín post-pravda (post-truth) se podle Oxfordského slovníku stal klíčovým slovem roku 2016, zejména díky vyhroceným politickým kampaním v USA a Velké Británii. Objektivní fakta již nejsou podstatná; názor si utváříme pomocí sdílených příspěvků na sociálních sítích a rozhodují o něm zejména emoce. Jak trefně podotkl Jiří Přibáň, nehledáme už pravdu, ale potvrzení našich předsudků. Ovládání (politického) světa pomocí „fake news“, nepravdivých či zkreslených tvrzení a projevem hraničícím s vulgaritou se stalo běžným nástrojem jednání vládnoucích vrstev. Realita prezentovaná skrze média a vstřebávaná jednotlivcem je Rathouského téma již od jeho raných malířských cyklů (Masmédia, 2002, Produkce, 2005 ad.) Podobně jako rychle se střídající záběry v televizním zpravodajství nebo okna infozábavy na internetových platformách, zobrazuje na svých plátnech střípky okolního světa. Svým sociálním cítěním komentuje společenskou situaci, spotřební kulturu, krizi hodnot a jejich vyprázdnění; někdy intuitivně, ne příliš konkrétně, mnohdy pragmaticky racionálně a někdy jde jen o lakonický komentář. Výstavou Evangelium postpravdy se Rathouský vrací do prostoru, kde před sedmi lety poprvé představil svůj nový způsob uvažování o malbě (Strach bílého muže, 2010). Odráží také Rathouského vývoj v tomto formálním hledání nové vizuality: od principů apropriace gotických elementů v malbě (jako například v cyklech podle mistra Vyšebrodského, Theodorika či malířských mistrů období vlády Jagellonců) až po plné osamostatnění těchto prvků v nedávné tvorbě. Fragmenty gotického tvarosloví mu slouží jako zdroj vyjadřovacích prostředků. Výtvarný princip, abstrahující skutečnost do významových rovin tu více tu méně patrných, se však neomezuje na otevřený komentář současného dění, ale jitří současnými prostředky smysl pro pocit z minulosti. Dá se říci, že jestliže se režisér František Vláčil snažil černobílé Údolí včel natočit v gotické „barevnosti“, Rathouský se snaží gotickou barevností vyjadřovat k současnosti. Vzkazy v obrazech jsou uzavřeným systémem pravd (a postpravd), které se však autor tu více či méně úspěšně snaží šifrovat. Svéhlavá cesta za poznáním a touha po originálním zobrazení ho dovedla k osobitému, jedinečnému projevu, který, přestože je aktuální, působí starobyle a důvěrně známě. Zdánlivě nesoučasný Rathouského přístup a určitá nezařaditelnost z něj činí pozoruhodnou personu na umělecké scéně. Luděk Rathouský (*1975) se kromě vlastní umělecké tvorby věnuje i skupinové práci - je zakládajícím členem umělecké skupiny Rafani. Jako pedagog působí na Fakultě výtvarného umění VUT v Brně, kde dosáhl titulu docent a je vedoucím ateliéru Malby II. Dále se zabývá kurátorskou činností v projektu Galerie Luxfer v České Skalici, jíž je spoluzakladatelem.
Kateřina Štroblová
„VÝSTUP / OUTCOME“
výstava závěrečných prací kurzu Akademie současné fotografie
út–ne 11–18 hod. (kromě státních svátků) Výstava představuje závěrečné práce mimořádného ročníku kurzu Akademie současné fotografie z let 2015-2017. Tento speciální ročník je určen absolventům řádného studia a koncipován jako platforma pro přednášky a konzultace volných autorských projektů. Jediným obecným zadáním je zaměření na osobní témata účastníků. Výstava tak prezentuje hned několik zcela odlišných přístupů k fotografii od dokumentárních souborů, inscenované fotografie až k výrazně konceptuální práci.
Studio založil dne 1.1.2000 fotograf a lektor Pavel Matel ajako platformu pro zájemce o kvalitní a cenově dostupné vzdělání v oboru. V současné době nabízí Matela Studio kurzy a workshopy od úrovně začátečníků až po profesionály včetně rekvalifikačního programu akreditovaného MŠMT. Studium je založeno na individuálním přístupu a vysoké kvalifikaci lektorů.
ukázkové fotografie v tiskové kvalitě ke stažení
kontakt a další informace Pavel Matela, 603863524, e-mail: info@matelastudio.com
http://www.matelastudio.com/kurzy/akademie_soucasne_fotografie.html
Studentský design27. ročník soutěže Studentský design 2017 se koná pod záštitou náměstka ministryně školství a člena vlády prof. PhDr. Stanislava Štecha, CSc. a radní hl. m. Prahy pro oblast školství a evropských fondů Ing. Mgr. Ireny Ropkové.
Studentský design 2017 je celostátní soutěžní přehlídkou prací žáků a studentů středních a vyšších odborných škol s výtvarnými a uměleckořemeslnými obory. Této soutěžní přehlídky se mohou zúčastnit žáci a studenti studující na území ČR bez ohledu na státní příslušnost a absolventi, kteří ukončili studium v roce 2015 nebo v roce 2016. Soutěž je dvoustupňová, v prvním základním kole jednotlivé školy vybírají a nominují studentská díla, která přihlásí do celostátního/ústředního kola. Soutěží se v pěti základních kategoriích: Produktový design; Grafický design; Multimediální tvorba; Oděv – textil – obuv; Sklo. Oceňuje se zejména funkčnost propojení autorské ideje a její realizace, a to jak po stránce výtvarné, tak technického provedení. Práce v jednotlivých kategoriích hodnotí jmenovaní porotci.
Laudem Victorum (Chvála vítězům)
Máchovské kontemplace
Fotograf Vladimír Kysela se ve své práci soustřeďuje na zachycení pocitů při vnímání krajiny, zkoumá interakci obrazového, literárního a hudebního vyjádření. Soubor fotografií Máchovské kontemplace získal 3. Cenu v mezinárodní soutěži Prix de la Photographie Paris, 2016, v kategorii Book Proposal / Fine Art a čestné uznání na IPA – International Photography Awards, 2016, v kategorii Fine Art Landscapes. The photographer Vladimir Kysela concentrates in his work on recording of his emotions during perception of landscape, he searches an interaction of painting, literary and musical expression. His cycle of photographs Macha´ Contemplation was awarded the 3rd Prize in International Competition Prix de la Photographie Paris, 2016, in category Book Proposal / Fine Art and Honourable Mention of IPA – Interntional Photography Awards, 2016, in category Fine Art Landscapes.
____________________________________
Už za pár týdnů si můžete poprvé prohlédnout výstavu fotografií Vladimíra Kysely. Ukázku z jeho díla, mezinárodně oceněnou kolekci “Máchovské kontemplace”, můžete vidět od 6. - 20. 1. 2017 v Galerii kritiků, Jungmannova 31, Praha 1. Fotograf Vladimír Kysela se ve své práci soustředí zejména na zachycení emoce v krajině, zkoumá interakci obrazového vyjádření, literatury a hudby. Autor uvádí, že jeho tvorbu významně ovlivňují malíři - Monet, Turner, Šíma. V poslední době se věnuje nezávislým projektům. Kolekce získala 3. místo v Prix de la Photographie Paris, 2016, v kategorii “Book Proposal (Series Only)/ Fine Art”), byla oceněna porotou v Los Angeles (2016 - IPA, International Photography Awards) a v Lucemburku (2016 – Luxembourg Art Prize). Projekt “Máchovské kontemplace” byl publikován rovněž na internetových stránkách prestižního britského časopisu On Landscape a ukázka vyšla knižně ve výroční publikaci “Vision 2016” kurátorského serveru 1X.com. Ukázku z jeho díla, mezinárodně oceněnou kolekci “Máchovské kontemplace”, můžete vidět od 6. - 20. 1. 2017 v Galerii kritiků, Jungmannova 31, Praha 1.
Vladimír Kysela je členem respektovaného fotoklubu Balvan z Jablonce nad Nisou, jeho další práce si můžete prohlédnout také na jeho internetových stránkách www.vladimirkysela.com.
|